Q&A
Q&A: Behovet for en tredje Lillebæltsforbindelse
Hvorfor er Lillebæltsbroen så vigtig?
Lillebæltsbroen er en af Danmarks vigtigste trafikårer. Mere end 80.000 køretøjer krydser dagligt, og al togtrafik mellem landsdelene passerer den gamle bro fra 1935. Den er derfor et helt centralt bindeled mellem Jylland, Fyn og resten af landet.
Hvad viser prognoserne for trafikken frem mod 2040?
Allerede i dag opleves trængsel, og frem mod 2040 forventes presset at stige markant. Uden nye løsninger vil både erhvervsliv, pendlere og godstransport blive hæmmet af øget rejsetid og højere omkostninger.
Hvorfor er en tredje forbindelse vigtig for erhverv og vækst?
- 80.000 køretøjer passerer dagligt – dobbelt så mange som over Storebælt.
- Trængsel øger omkostningerne, gør handel mindre attraktiv og svækker Danmarks position i EU.
- En ny forbindelse kan styrke Trekantområdets placering på EU’s TEN-T netværk, hvilket giver bedre adgang til internationale markeder og tiltrækker investeringer.
Hvordan gavner en ny forbindelse pendling og sammenhængskraft?
- 81.000 personer pendler dagligt på tværs af Lillebælt.
- 23 % af arbejdsstyrken i Trekantområdet arbejder uden for området.
- 9 % pendler ind i området via Lillebælt.
- 8,2 % af pendlerne rejser dagligt med tog – hvilket understreger behovet for mere jernbanekapacitet.
En tredje forbindelse vil øge mobiliteten, styrke sammenhængskraften og gøre det lettere at tiltrække arbejdskraft.
Hvad betyder Lillebælt for godstransporten?
- 17 % af al dansk vejgodstransport passerer Lillebælt.
- Al banegods mellem landsdelene krydser den gamle bro fra 1935.
- Transportmængderne vokser og risikerer at skabe flaskehalse.
En ny forbindelse er derfor nødvendig for robuste forsyningskæder og for at kunne understøtte fremtidens grønne transportløsninger.
Hvilken rolle spiller forbindelsen for Danmarks sikkerhed?
Lillebælt er det eneste landbaserede bindeled mellem Jylland og Fyn. Et nedbrud vil lamme både vej- og togtrafik på tværs af landet. En tredje forbindelse:
- Øger robusthed og reducerer sårbarhed ved ulykker, cyberangreb eller sabotage.
- Sikrer transport af militært materiel for NATO gennem Danmark til Østersøen og Baltikum.
- Understreger den nationale betydning, hvilket allerede er anerkendt af Banedanmark og Vejdirektoratet.
Løser en Als/Fyn-forbindelse udfordringen med trængsel på Lillebæltsbroen?
Analyser viser, at trængslen stadig vil være betydelig på Lillebæltsbroen i både 2030 og 2040 – selv med opførelsen af en Als–Fyn-forbindelse.
Løser Femern-forbindelsen udfordringen med trængsel på Lillebæltsbroen?
Femern-forbindelsen forventes ikke at medføre en nævneværdig reduktion af trafik på Lillebæltsbroen.
De største trafikale forskydninger på dansk side begrænser sig til motorvej E47 (Rødbyhavn–Majbølle/Guldborg) og på rute 9.
Løser Kattegat-forbindelsen udfordringen med trængsel på Lillebæltsbroen?
Nej, en Kattegat-forbindelse adresserer primært trafikken mellem Sjælland og Øst-/Nordjylland og aflaster især Storebæltskorridoren, ikke Lillebæltskorridoren. Derfor løser den ikke trængselsudfordringen på Lillebæltsbroen.
Vejdirektoratets strategiske analyse konkluderer fx, at der ikke opnås yderligere rejsetidsbesparelser mellem København/Sjælland og Trekantområdet, Sønderjylland og Fyn ved en Kattegat-forbindelse.